TAMİRCİ NASIL OLUNUR
Bir Oto Tamircisi Nasıl Olunur?
İyi
bir el becerisine sahip ve sorunları anlamaya yönelik isteği olan bir
kişi, otomobil servis elemanı olarak da bilinen bir oto tamircisi olmak
için ne gibi özelliklere ihtiyaç duyar?
Bir otomobil tamircisi, otomobillerin, zirai araçların, kamyonların bakım ve onarımı yapar. Bu işin uzmanlığı, otomotiv teknolojilerini sürekli takip ederek güncel kalma yeteneğini gerektirir. Otomotiv teknisyenleri, otomobil tamir atölyeleri, oto bayileri, lastik ve otomobil parçası mağazaları, benzin istasyonları ve otomobil kiralama yerleri ve araç muayene istasyonlarında çalışabilir. Otomobil tamirinde uzmanlaşmış kişilerin yaklaşık yüzde 16'sı kendi iş yerinde çalışmaktadır. Bu iş sadece doğuştan kazanılan bir yetenek değildir. Haberlerde de mutlaka görmüşsünüzdür
Oto Tamircisi Olma Aşamaları
Adım 1 – Mekanik sistemlerin yüksek teknolojisiyle çalışmasını öğrenin.
Mekanik onarım gerektiren klasik otomobiller piyasada çok fazla sayıda olmasına rağmen, bugünkü otomobiller bilgisayarlı ve elektronik sistemler kullanarak çalışıyor. Yani en küçük hata araç beynine bağlanarak bulunabiliyor.
Otomotiv teknisyenleri, bir otomobilin çeşitli parçalarının birlikte nasıl çalıştığını çok iyi bilmeliler.
Adım 2 - Otomotivin temel aşamalarını öğrenmeyi unutmayın.
Bir oto tamircisinin okuma, matematiksel işlem yapabilme ve bilgisayar becerilerine ihtiyacı var.
Bir otomobil tamircisi, otomobillerin, zirai araçların, kamyonların bakım ve onarımı yapar. Bu işin uzmanlığı, otomotiv teknolojilerini sürekli takip ederek güncel kalma yeteneğini gerektirir. Otomotiv teknisyenleri, otomobil tamir atölyeleri, oto bayileri, lastik ve otomobil parçası mağazaları, benzin istasyonları ve otomobil kiralama yerleri ve araç muayene istasyonlarında çalışabilir. Otomobil tamirinde uzmanlaşmış kişilerin yaklaşık yüzde 16'sı kendi iş yerinde çalışmaktadır. Bu iş sadece doğuştan kazanılan bir yetenek değildir. Haberlerde de mutlaka görmüşsünüzdür
Oto Tamircisi Olma Aşamaları
Adım 1 – Mekanik sistemlerin yüksek teknolojisiyle çalışmasını öğrenin.
Mekanik onarım gerektiren klasik otomobiller piyasada çok fazla sayıda olmasına rağmen, bugünkü otomobiller bilgisayarlı ve elektronik sistemler kullanarak çalışıyor. Yani en küçük hata araç beynine bağlanarak bulunabiliyor.
Otomotiv teknisyenleri, bir otomobilin çeşitli parçalarının birlikte nasıl çalıştığını çok iyi bilmeliler.
Adım 2 - Otomotivin temel aşamalarını öğrenmeyi unutmayın.
Bir oto tamircisinin okuma, matematiksel işlem yapabilme ve bilgisayar becerilerine ihtiyacı var.
Otomotiv tamircileri, bazı problemleri onarmayı öğrenmek için el kitaplarını okumak için okuma becerilerine ihtiyaç duyar.
Tamirciler ayrıca bilgisayarlarla ve temel elektronikle çalışmak konusunda rahat olmalılar. Ayrıca yeniliğe sürekli uyum sağlamalıdır.
Adım 3 - Resmi eğitim al.
Sürekli gelişen ve karmaşıklaşan otomotiv sektörüne ayak uydurmak için eğitim programları sık sık önerilir. Bu olay çıraklıktan başlayabilir. Ardından meslek lisesi, alanla ilgili üniversite ve uzmanlık programları olarak devam eder. Resmi bir program, sınıf içi eğitim ve uygulamalı eğitim sağlar. Bazı liselerde otomotiv, motor vb. programlar bulunur. Bazı işyerlerinde devlet-işyeri ortak çalışmasıyla verilen çıraklık eğitimi benzersiz ve kalıcı bir eğitim ortamı sağlar. Bazı eğitim programları otomobil üreticileri tarafından sunulmaktadır.
Adım 4 - Niteliklerinizi göstermek bazı konularda uzmanlaşın.
Elektrik sistemleri, frenler, direksiyon ve süspansiyon, ısı ve klima sistemleri, motor onarımı, akslar, otomatik şanzıman, sıralı sistemler, motor performansı vb. konularda kendinizi aşın.
Adım 5 – Elektronik hata teşhis cihazları ve dijital otomatik onarım kılavuzlarıyla ilgili problemleri teşhis edin.
Otomobil tamircisi, sorunları teşhis etmek için değerlendirme ve analitik becerilere sahip olmalıdır. En iyi usta aracın sesinden problemini anlayandır. Sorunu tanımlama, bir sorunu çözene kadar bileşenlerin test edilmesini gerektirir. Teşhis ve test ekipmanları, araç içi ve el bilgisayarlarını içerebilir.
Adım 6 – Otomobil parçalarının kullanım ömürlerini bilerek değiştirin.
Rutin bir muayenede, servis elemanları motor parçalarını yağlayabilir veya filtre, hortum, conta gibi aşınmış parçaları onarabilir ve yenisiyle değiştirebilir.
Adım 7 - Otomobil tamircisi tarafından yaygın olarak kullanılan el aletleri ve elektrikli el aletlerini nasıl kullanacağınızı öğrenin.
Tamirciler ayrıca bilgisayarlarla ve temel elektronikle çalışmak konusunda rahat olmalılar. Ayrıca yeniliğe sürekli uyum sağlamalıdır.
Adım 3 - Resmi eğitim al.
Sürekli gelişen ve karmaşıklaşan otomotiv sektörüne ayak uydurmak için eğitim programları sık sık önerilir. Bu olay çıraklıktan başlayabilir. Ardından meslek lisesi, alanla ilgili üniversite ve uzmanlık programları olarak devam eder. Resmi bir program, sınıf içi eğitim ve uygulamalı eğitim sağlar. Bazı liselerde otomotiv, motor vb. programlar bulunur. Bazı işyerlerinde devlet-işyeri ortak çalışmasıyla verilen çıraklık eğitimi benzersiz ve kalıcı bir eğitim ortamı sağlar. Bazı eğitim programları otomobil üreticileri tarafından sunulmaktadır.
Adım 4 - Niteliklerinizi göstermek bazı konularda uzmanlaşın.
Elektrik sistemleri, frenler, direksiyon ve süspansiyon, ısı ve klima sistemleri, motor onarımı, akslar, otomatik şanzıman, sıralı sistemler, motor performansı vb. konularda kendinizi aşın.
Adım 5 – Elektronik hata teşhis cihazları ve dijital otomatik onarım kılavuzlarıyla ilgili problemleri teşhis edin.
Otomobil tamircisi, sorunları teşhis etmek için değerlendirme ve analitik becerilere sahip olmalıdır. En iyi usta aracın sesinden problemini anlayandır. Sorunu tanımlama, bir sorunu çözene kadar bileşenlerin test edilmesini gerektirir. Teşhis ve test ekipmanları, araç içi ve el bilgisayarlarını içerebilir.
Adım 6 – Otomobil parçalarının kullanım ömürlerini bilerek değiştirin.
Rutin bir muayenede, servis elemanları motor parçalarını yağlayabilir veya filtre, hortum, conta gibi aşınmış parçaları onarabilir ve yenisiyle değiştirebilir.
Adım 7 - Otomobil tamircisi tarafından yaygın olarak kullanılan el aletleri ve elektrikli el aletlerini nasıl kullanacağınızı öğrenin.
Oto Bakım Onarımcısı (Otomotor Tamircisi)
TANIM
Otomobil, kamyon, otobüs gibi motorlu araçlarda motorun yakıt, ateşleme, soğutma, yağlama ve supap sistemi, güç aktarma organları, ön düzen, fren ve direksiyon sistemlerinde, meydana gelen arızaları gideren , aydınlatma ve ikaz donanımlarının bakım ve onarımını yapan kişidir.
Otomobil, kamyon, otobüs gibi motorlu araçlarda motorun yakıt, ateşleme, soğutma, yağlama ve supap sistemi, güç aktarma organları, ön düzen, fren ve direksiyon sistemlerinde, meydana gelen arızaları gideren , aydınlatma ve ikaz donanımlarının bakım ve onarımını yapan kişidir.
GÖREVLER
Arızayı tespit eder, Gerekli parçaları sağlar ve arızayı giderir, Zamanla çıkabilecek arızaları önlemek için araçların periyodik bakım programlarına göre motor donanımı, yakıt donanımı, ateşleme donanımı, soğutma donanımı, fren donanımı, güç aktarma organları, ön düzen ve süspansiyon donanımları, oto elektrik, elektronik donanımı vb. bakım ve ayarlamalarını yapar, Yadırganan hareket ve oluşları (ses, boşluk, sıkılık, aşıntı, yanma, eksoz gazı vb.) yorumlar, sonuç belirtir, Bu çalışmalarda gerekli sökme, takma, parça değiştirme ve benzeri işlemleri yapar, Yapılan işlerle ilgili kayıtları tutar, Bakım kartlarını işler, üstlerine yazılı ve sözlü bilgi verir, Kullanılan makine donanım ve malzemelerle bakım ve onarımlarında sorumlu olduğu araçların günlük bakım ve temizliğini; su, yakıt, yağ, hava ve koşullara göre gerekli diğer ikmalleri yapar.
Arızayı tespit eder, Gerekli parçaları sağlar ve arızayı giderir, Zamanla çıkabilecek arızaları önlemek için araçların periyodik bakım programlarına göre motor donanımı, yakıt donanımı, ateşleme donanımı, soğutma donanımı, fren donanımı, güç aktarma organları, ön düzen ve süspansiyon donanımları, oto elektrik, elektronik donanımı vb. bakım ve ayarlamalarını yapar, Yadırganan hareket ve oluşları (ses, boşluk, sıkılık, aşıntı, yanma, eksoz gazı vb.) yorumlar, sonuç belirtir, Bu çalışmalarda gerekli sökme, takma, parça değiştirme ve benzeri işlemleri yapar, Yapılan işlerle ilgili kayıtları tutar, Bakım kartlarını işler, üstlerine yazılı ve sözlü bilgi verir, Kullanılan makine donanım ve malzemelerle bakım ve onarımlarında sorumlu olduğu araçların günlük bakım ve temizliğini; su, yakıt, yağ, hava ve koşullara göre gerekli diğer ikmalleri yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Distrübütör muayene tezgahı, motor test cihazı, buji temizleme cihazı, Zımpara taşı makinesi, kaynak makinesi, Enjektör muayene cihazı, mengene, Pense takımları, kargaburun, Anahtar ve zımba takımları, tornavida, rayba, raspa, sentil, Matkap, kılavuz, pafta, eğe ve keski, levye,
Distrübütör muayene tezgahı, motor test cihazı, buji temizleme cihazı, Zımpara taşı makinesi, kaynak makinesi, Enjektör muayene cihazı, mengene, Pense takımları, kargaburun, Anahtar ve zımba takımları, tornavida, rayba, raspa, sentil, Matkap, kılavuz, pafta, eğe ve keski, levye,
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Otomotor tamircisi olmak isteyenlerin; Şekiller arasındaki ilişkileri görebilme, Mekanik problemleri çözebilme gücüne, El ve gözü eşgüdümle kullanabilme, El ve parmakları ustalıkla kullanabilme, Temas yolu ile yer, şekil ve konum tanıyabilme becerisine sahip, Yenilikleri izleme özelliği bulunan
kimseler olmaları gerekir. Ayrıca bu meslek, genellikle ayakta, bazen çömelerek veya arabanın altına yatarak, değişik aletler kullanarak, çeşitli bedensel hareketlerde bulunarak yapılır. Bu nedenle otomotor tamircisi olmak isteyenlerin belirtilen hareketleri yapabilecek bedensel yeterlilikte olmaları gerekir.
Otomotor tamircisi olmak isteyenlerin; Şekiller arasındaki ilişkileri görebilme, Mekanik problemleri çözebilme gücüne, El ve gözü eşgüdümle kullanabilme, El ve parmakları ustalıkla kullanabilme, Temas yolu ile yer, şekil ve konum tanıyabilme becerisine sahip, Yenilikleri izleme özelliği bulunan
kimseler olmaları gerekir. Ayrıca bu meslek, genellikle ayakta, bazen çömelerek veya arabanın altına yatarak, değişik aletler kullanarak, çeşitli bedensel hareketlerde bulunarak yapılır. Bu nedenle otomotor tamircisi olmak isteyenlerin belirtilen hareketleri yapabilecek bedensel yeterlilikte olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Otomotor tamircileri atölyelerde çalışır. İş, kapalı ve açık havada yapılabilir. Ortam kirli ve yağlıdır. Çalışma süresi, haftanın 6 gününü kapsar. Otomotor tamircisi birinci derecede makinelerle ilgilidir. Ayrıca iş sahipleri ve diğer meslektaşlarıyla da iletişimde bulunur.
Otomotor tamircileri atölyelerde çalışır. İş, kapalı ve açık havada yapılabilir. Ortam kirli ve yağlıdır. Çalışma süresi, haftanın 6 gününü kapsar. Otomotor tamircisi birinci derecede makinelerle ilgilidir. Ayrıca iş sahipleri ve diğer meslektaşlarıyla da iletişimde bulunur.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Otomotiv sanayi, ülkemizde gelişmekte olan 3 büyük sektör arasındadır. Sektörün gelişimine paralel olarak otomotor tamircileri, kendi işyerlerini açabilecekleri gibi, oto servis istasyonlarında, fabrikalarda, hava alanlarının yer bakım istasyonlarında, kamu kuruluşlarının makine park yerlerinde, belediyelerin otobüs işletmelerinde, Karayolları Genel Müdürlüğü’nün tamir bakım atölyelerinde, benzinliklerde, çalışma olanaklarına sahiptirler. Ülkemizde, yurtiçindeki taşımacılık hizmetlerinin hemen hemen tamamı, ulaştırmanın tamamına yakın bir kısmı ve kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinin motorlu araçlarla yapıldığı dikkate alınırsa bu mesleğin çok geniş bir çalışma alanı mevcuttur.
Otomotiv sanayi, ülkemizde gelişmekte olan 3 büyük sektör arasındadır. Sektörün gelişimine paralel olarak otomotor tamircileri, kendi işyerlerini açabilecekleri gibi, oto servis istasyonlarında, fabrikalarda, hava alanlarının yer bakım istasyonlarında, kamu kuruluşlarının makine park yerlerinde, belediyelerin otobüs işletmelerinde, Karayolları Genel Müdürlüğü’nün tamir bakım atölyelerinde, benzinliklerde, çalışma olanaklarına sahiptirler. Ülkemizde, yurtiçindeki taşımacılık hizmetlerinin hemen hemen tamamı, ulaştırmanın tamamına yakın bir kısmı ve kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinin motorlu araçlarla yapıldığı dikkate alınırsa bu mesleğin çok geniş bir çalışma alanı mevcuttur.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Endüstri meslek liseleri, teknik liseler, Anadolu teknik liseleri ile çok programlı liselerin motor bölümünde (yurt çapındaki endüstri meslek liselerinin büyük bir bölümünde ve İzmir Motor Anadolu Teknik Lisesi ve Eskişehir Motor Anadolu Teknik Lisesinde),
Mesleki eğitim merkezlerinde mesleğin eğitimi verilmektedir.
Endüstri meslek liseleri, teknik liseler, Anadolu teknik liseleri ile çok programlı liselerin motor bölümünde (yurt çapındaki endüstri meslek liselerinin büyük bir bölümünde ve İzmir Motor Anadolu Teknik Lisesi ve Eskişehir Motor Anadolu Teknik Lisesinde),
Mesleki eğitim merkezlerinde mesleğin eğitimi verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için; En az ilköğretim okulu mezunu olmak, 14 yaşını doldurmuş 19 yaşından gün almamış olmak, ancak 19 yaşından gün almış olanlardan daha önce çıraklık eğitiminden geçmemiş olanlar, yaşlarına ve eğitim seviyelerine uygun olarak düzenlenecek mesleki eğitim programlarına göre çıraklık eğitimine alınabilir. Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak, Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi imzalamak gereklidir. Endüstri meslek liselerine ve teknik liselere girebilmek için en az ilköğretim okulu mezunu olmak ve bu okulların giriş şartlarına uygun olmak gerekmektedir. Anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim mezunu olmak ve Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme sınavını kazanmak gerekmektedir.
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için; En az ilköğretim okulu mezunu olmak, 14 yaşını doldurmuş 19 yaşından gün almamış olmak, ancak 19 yaşından gün almış olanlardan daha önce çıraklık eğitiminden geçmemiş olanlar, yaşlarına ve eğitim seviyelerine uygun olarak düzenlenecek mesleki eğitim programlarına göre çıraklık eğitimine alınabilir. Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak, Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi imzalamak gereklidir. Endüstri meslek liselerine ve teknik liselere girebilmek için en az ilköğretim okulu mezunu olmak ve bu okulların giriş şartlarına uygun olmak gerekmektedir. Anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim mezunu olmak ve Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme sınavını kazanmak gerekmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Eğitimin süresi mesleki eğitim merkezlerinde lise ve daha üst düzeyde genel eğitim almış olanlarda 1,5 yıl, ilköğretim mezunu olanlarda ise 3 yıldır. Endüstri meslek liselerinde 4, teknik liselerde 4 ve Anadolu teknik liselerinde de 4 yıldır. Meslek lisesi öğrencileri teorik eğitimlerini haftada iki gün okulda, pratik eğitimlerini de haftada 3 gün işletmelerde yaparlar. Çıraklık eğitiminde ise öğrenciler haftanın 5 günü işletme de pratik, 1 günü mesleki eğitim merkezlerinde teorik eğitim yaparlar. Meslek eğitiminin başlangıcında, tesviye ağırlıklı çalışmalar yapılır. Eğeleme, kesme, matkapla delme, pafta ve kılavuzla diş açma, raybalama ve ölçü aletleri ile çalışmayı öğrenirler.
Eğitimin süresi mesleki eğitim merkezlerinde lise ve daha üst düzeyde genel eğitim almış olanlarda 1,5 yıl, ilköğretim mezunu olanlarda ise 3 yıldır. Endüstri meslek liselerinde 4, teknik liselerde 4 ve Anadolu teknik liselerinde de 4 yıldır. Meslek lisesi öğrencileri teorik eğitimlerini haftada iki gün okulda, pratik eğitimlerini de haftada 3 gün işletmelerde yaparlar. Çıraklık eğitiminde ise öğrenciler haftanın 5 günü işletme de pratik, 1 günü mesleki eğitim merkezlerinde teorik eğitim yaparlar. Meslek eğitiminin başlangıcında, tesviye ağırlıklı çalışmalar yapılır. Eğeleme, kesme, matkapla delme, pafta ve kılavuzla diş açma, raybalama ve ölçü aletleri ile çalışmayı öğrenirler.
MESLEKTE İLERLEME
Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Mesleki eğitim merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda teorik eğitimlerine de devam edebilirler. meslekte ustalık eğitimi çalışma süresi 2 yıldır. Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız işyeri açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de "Usta Öğretici" belgesine sahip çalışanın olması zorunludur.
Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Mesleki eğitim merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda teorik eğitimlerine de devam edebilirler. meslekte ustalık eğitimi çalışma süresi 2 yıldır. Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız işyeri açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de "Usta Öğretici" belgesine sahip çalışanın olması zorunludur.
BENZER MESLEKLER:
Kaportacılık, kaynakçılık, oto elektrikçiliği, motor yenileştirmeciliği
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
Çırak öğrencilere, eğitimleri süresince, asgari ücretin %30 undan az olmamak üzere işverenlerce ücret ödenmektedir. Özel işyerlerinde, kalfa ve usta unvanlarında çalışan Ön Düzen ve Balans Ayarcıları, işyerinin niteliğine göre değişiklik göstermekle birlikte, asgari ücretin yaklaşık 1,52 katı kadar ücret almaktadır.
Kaportacılık, kaynakçılık, oto elektrikçiliği, motor yenileştirmeciliği
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
Çırak öğrencilere, eğitimleri süresince, asgari ücretin %30 undan az olmamak üzere işverenlerce ücret ödenmektedir. Özel işyerlerinde, kalfa ve usta unvanlarında çalışan Ön Düzen ve Balans Ayarcıları, işyerinin niteliğine göre değişiklik göstermekle birlikte, asgari ücretin yaklaşık 1,52 katı kadar ücret almaktadır.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili Eğitim Kurumları, Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi Bulunan Türkiye İş Kurumu İl Müdürlükleri.
Oto Bakım Onarımcısı (Otomotor Tamircisi) tanıtımı sayfasından
Oto Bakım Onarımcısı (Otomotor Tamircisi) Ne İş Yapar? Oto Bakım
Onarımcısı (Otomotor Tamircisi) Çalışma Alanları, Oto Bakım Onarımcısı
(Otomotor Tamircisi) Bölümünü Seçecek Olanlarda Nasıl Özellikler Olmalı,
Oto Bakım Onarımcısı (Otomotor Tamircisi) Mezunları Ne İş Yaparlar?
Oto Bakım Onarımcısı (Otomotor Tamircisi) Kazanç Durumu ve İş Olanakları
gibi temel olarak Oto Bakım Onarımcısı (Otomotor Tamircisi) mesleği
hakkında merak ettiğiniz sorularınıza yanıt bulabilirsiniz.
İlgili Eğitim Kurumları, Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi Bulunan Türkiye İş Kurumu İl Müdürlükleri.
Şu başlıkların rengini lütfen değiştirin hepsi iç içe olmuş balık nerede belli değil.
YanıtlaSilhttps://www.profesyonelboya.com/antalya-boyaci-ustasi-boya-badana/
YanıtlaSil